Kako zabaviti djecu bez televizije?
Iako svi odavno znamo da i djeca i mi provodimo previše vremena gledajući TV program, taj aparat i dalje u većini naših domova radi od ujutru do navečer. Djeca mlađa od godinu dana već imaju svoje omiljene crtane i crtane junake, a školarcima je normalno da se uspavljuju uz male ekrane.
Roditelji, koji uglavnom rade do kasno, ovakvu situaciju prešutno odobravaju, jer im ostavlja malo vremena koje ionako nemaju. Ali takvo ponašanje ne koristi nikome.
– Na televiziji je danas previše neprikladnog sadržaja za dečji uzrast – kaže Gordana Ačić, psiholog. – Jedva da je išta od sadržaja koji se nudi prikladno za djecu, a posljedice koje takav sadržaj može da ostavi na dječiju psihu i motoriku su nebrojene – upozorava ona, navodeći da je to samo jedan od problema koji pretjerano gledanje televizije ima na mališane.
Prednosti igranja sa djecom
Ma koliko da ste umorni posle posla, potrudite se da izdvojite vrijeme za igranje s vašim djetetom. Na taj način upoznaćete svoje dijete što je prvi uslov da ga razumijete i riješite svaki eventualni problem na koji možete naići kasnije. Drugo, sama igra je sredstvo za rješavanje razvojnih strahova kod mališana. I treće i najvažnije, kroz igru se grade porodične veze.
– Dijete će kroz igru s vama razviti povjerenje i sigurnost u one koji su mu najbliži, a to će pozitivno uticati na njegovo samopouzdanje – kaže Gordana Ačić.
– Pomoći će mu i u socijalizaciji s drugom djecom jer će imati iskustva koja će moći da razmjenjuje. I, što je najvažnije, naučiće da ponekad treba slijediti tuđa pravila, a ponekad nametnuti svoja – dodaje ona.
Korisne igre
Od prve do treće godine
Sve igre koje podrazumevaju skrivanje, traženje i istraživački rad su odlične za mališane. Možete da sakrijete igračku u krevetu i da je mališan traži, ako je malo veće dijete uvedite pojmove vruće-hladno ako se udalji ili približi igrački.
Ako je reč o trogodišnjaku, možete da uvodite i odrednice kao što je gore, dole, iznad... Na taj način se dijete igra i uči. Sve igre koje podrazumijevaju bojenje, crtanje, vajanje su odlične za ovaj uzrast zbog razvoja motorike.
Od tri do pet godina
U ovom uzrastu najzanimljivije su igre pretvaranja. Stavite čaršave preko namještaja i kuću pretvorite u čarobnu pećinu ili svemirski brod. Zamišljajte da zajedno prelazite preko mora, bježite od vukova...
Naučite ih da u tim zamišljenim igrama pokažu osjećanja, strah, sreću, strepnju... to će primjenjivati i kasnije. Učite o raznim zemljama, o gradovima o nacijama dok putujete kroz zamišljeni svijet. Puštajte im muziku iz tih zemalja...
Od pet do sedam godina
Tada polako ulaze u svijet odraslih. To je idealno doba za razvoj mentalnih veština i brzo učenje. Naučite ih da igraju „Čoveče, ne ljuti se” ili domine jer tako razvijaju pažnju i pamćenje, usvajaju pojam broja, uče da podnose uspjehe i neuspjehe. Albumi za lijepljenje sličica su idealni za petogodišnjake jer će tako naučiti da prepoznaju brojeve. Prepričavanja priča i događaja utiče na razvoj govora i bogaćenje rečnika.
Od sedam do devet godina
Najbolji način da odmamite dijete od televizora je pustolovina... Nemate vremena? Tu je „Monopol”, koji je savršen za računanje i logiku, tu su razne makete koje možete da pravite i bojite zajedno. Igra pantomime će ih osloboditi i pokazati na koji način mogu da pokažu ono što osjećaju. Prava pustolovina u dnevnoj sobi.
Igra „iz roditelja“ i „iz djeteta”
Ipak, valja napomenuti da postoji velika razlika kada se roditelji igraju „iz roditelja“ i kada se igraju „iz djeteta“. Takozvano igranje iz roditelja uključuje podučavanje, usvajanje vrijednosti i uvjerenja. Roditelj koji se igra „iz roditelja“ ne zaboravlja na pristojnost i pouku.
Igranje „iz djeteta“ uključuje zabavu i uživanje, vrisak radosti i valjanje po podu. Za razvoj djeteta potrebno je i jedno i drugo. Dijete zbog socijalizacije mora da nauči šta je pristojno (kakvo ponašanje društvo odobrava) a šta nije, ali osećaj prisnosti i intime koji dijete osjeća u slobodnoj i nesputanoj igri s tatom ili mamom ništa ne može da zamijeni.
(svezabebe.ba/Blic.rs)