Moć pozitivnog roditeljstva: Pozitivan roditelj kao oslonac za sigurnost
Kao što se dešavalo sa roditeljstvom u prošlosti, i danas se roditelji pitaju :»Kako se nositi sa dječjim, burnim, ljutitim reakcijama?» Kako mogu uraditi da me djeca čuju u ispunjavanju svojih obaveza, bez odlaganja i protestovanja?» Kako mogu pomoći svojoj porodici da živi skladnije?» i mnoga druga pitanja.
Porodice su danas drugačije. Mi imamo različita očekivanja od roditeljstva, naše djece i bračnog odnosa od naših roditelja. Okruženi smo mnoštvom informacija koje nam mogu pomoći u ovom procesu. Možda je to i najbolja stvar za novu generaciju roditelja. Jer imamo toliko izbora i bogatstvo primjera za unaprjeđenje roditeljstva i sretniji život.
Ipak, sa druge strane današnji roditelji su često kritični prema sebi jer se vežu za mit o idealnoj porodici. Ponekad se uspoređuju sa svojim porodicama porijekla, drugim porodicama iz svog socijalnog kruga, sa trenutno dostupnim teorijskim okvirima, i u ovom procesu se dogodi da postaju zbunjeni o vlastitim roditeljskim vještinama i sposobnostima a često i svojoj ulozi u odgoju djeteta.
Često čujemo da su roditelji zarobljeni između dvije važne uloge roditelja i prijatelja.
Roditelji kažu: "Ja sam prvo prijatelj pa onda roditelj djetetu", "Moje dijete i ja smo prijatelji", "Ja se ne smatram roditeljem, jer mi imamo prijateljski odnos".
Roditelji su osobe koje imaju krajnju odgovornost da nauče djecu ispravnom i poželjnom ponašanju. Roditelji su učitelji u ovom odnosu. U našem jeziku i kulturi se može čuti rečenica: "Ovo dijete treba naučiti ponašanju".
U većini slučajeva ova rečenica podrazumijeva negativnu kaznu za dijete kao korektivni mehanizam. Umjesto da kažnjavamo dijete u tom trenutku možemo iskoristiti priliku za učenje novog poželjnog ponašanja.
Ovo se radi na pozitivan način koji odgovara na datu situaciju kroz učenje novog poželjnog ponašanja i zaustavljanje nepoželjnog.
Nepoželjno ponašanje se treba prepoznati kao potreba za učenjem poželjnog ponašanja, a ne kao izgovor za kaznu. Kazna je najgori učitelj. Samo uči djecu kako se ne trebaju ponašati a ne kako trebaju.
Pozitivno roditeljstvo donosi strategije i pristupe rada sa djecom utemeljno na istraživanjima i primijenjenoj praksi. Istraživanja su pokazala da najefikasniji način za smanjenje problemskog ponašanja kod djece u jačanju poželjnog ponašanja kroz pozitivno ohrabrenje i podržavanje.
Ovo je lakše za roditelje nego li slabljenje nepoželjnog ponašanja koristeći negativne postupke i komunikaciju.
Naredni put kada vaše dijete uradi nešto što vam se ne dopada, prije nego li reagujete zapitajte se kako bi voljeli da se dijete ponaša. Umjesto da pomislite: "Ovo dijete treba kazniti za ovo grozno ponašanje» možete reći: «Ja trebam naučiti ovo dijete ispravnom ponašanju".
Vaše će dijete uvijek bolje reagovati na pokušaj učenja novog ponašanja nego li kaznu, jer vas voli i želi biti blisko s vama i osjećati se voljeno.
Za roditelje a i za društvo u cjelini, je mnogo lakše oblikovati dijete nego popravljati čovjeka.
Za portal svezabebe.ba piše
Armina Čerkić, dipl. psiholog, porodična psihoterapeutica i ICI Life Coach